Adwords – Sådan fungerer det!

Adwords er Googles “reklameprogram”, der giver virksomheder mulighed for at vise deres annoncer på Google-søgninger og på tredjeparts websites. Adwords-annoncer vises typisk øverst og til højre på Googles søgeresultatside, og de kan også vises på websites, der viser Googles reklameprogram. Adwords er et af de mest effektive reklameprogrammer på markedet, og det giver virksomheder mulighed for at målrette deres annoncer til en specifik målgruppe. Adwords er også et af de mest omkostningseffektive reklameprogrammer, da virksomheder kun betaler, når en bruger klikker på deres annonce.

AdWords eraltså en slags online annonceringstjeneste, der giver virksomheder mulighed for at annoncere på Google-søgemaskinen og på Google-ejede hjemmesider. Kort og godt fungerer Adwords ved at lade virksomheder betale Google for at vise deres annoncer.

Hvorfor bruge AdWords?

AdWords er en effektiv måde at nå ud til potentielle kunder på. Når folk søger efter et produkt eller en service, som din virksomhed tilbyder, vises din annonce. Dette giver dig mulighed for at fange deres opmærksomhed, og måske få dem til at klikke på din annonce og besøge din hjemmeside.

AdWords kan være en god investering, fordi du kun betaler, når folk faktisk klikker på din annonce. Dette betyder, at du ikke spilder penge på at vise annoncer for folk, der ikke er interesserede i det, du tilbyder.

Sådan fungerer det

AdWords fungerer ved at virksomheder opretter annoncer, der vises, når folk søger efter bestemte søgeord eller søger på bestemte websites. AdWords-annoncer vises normalt øverst eller til højre på Google-søgeresultater.

Når en person klikker på en AdWords-annonce, betaler virksomheden det beløb, der er blevet aftalt for at få annoncen vist. Dette kaldes en “betalt klik”.

AdWords giver virksomheder mulighed for at kontrollere, hvor meget de vil betale for hvert klik på deres annonce. De fleste virksomheder vil gerne betale så lidt som muligt per klik, men dette kan betyde, at annoncerne ikke vises så ofte.

Her er et eksempel på en Google Ad på søgeordet “blyanter” fra firmaet Lomax A/S. De betaler en forudbestemt pris for et klik på den annonce. Det koster ikke noget at blive vist. Det er kun hvis nogen klikker at det koster.

Annoncerne er pt markeret med teksten “Annonce” øverst til venstre. Men den markering ændrer sig løbende, og er forskellig alt efter om du ser resultatet på en computer eller på en mobil.

Er det ren Plug and Play?

Nej! Det er kke komliceret at sætte op. Men det er kompliceret at optimere. Her kommer Google AdWords Quality Score ind i billedet. Quality Score er en vurdering af, hvor relevant og nyttigt dit annonceudbud og din landing page er for brugerne. Quality Score er med til at bestemme, hvor ofte dine annoncer vises, og hvor meget du skal betale for dine klik.

Det er altså vigtigt, at du sørger for at have høje Quality Scores, hvis du vil have succes med din AdWords-kampagne. Og det er ikke kun annoncerne og landing pages, der skal være i orden – du skal også sørge for at have en høj kvalitet af dine søgeord.

Når du arbejder med AdWords, er det derfor vigtigt, at du lægger vægt på at optimere både annoncer og landing pages, så du kan få de bedste Quality Scores. Læs mere om Quality Score.

Hvordan kommer du i gang?

Google Adwords er et komplekst værktøj, og det kræver en dybtgående forståelse for, hvordan det fungerer, for at få det optimale ud af det. Derfor er det en god idé at få professionel hjælp til at sætte Adwords op på en effektiv måde. Jeg er – i al beskedenhed – en erfaren ekspert i Adwords, og han kan hjælpe dig med at sætte det op på en måde, der giver dig den bedste chance for at få succes med din online markedsføring.

Og husk at Ads er blot en mulighed til at få mere trafik til dit site og skabe online synlighed. Det kan man også gøre på andre måde. Kontakt mig for at høre mere om de muligheder der er for dig og din virksomhed.

5 tips til dig der selv vil i gang

AdWords kan virke overvældende for nye brugere, men når man først forstår de basale principper, er det nemt at komme i gang. Følgende er de 5 vigtigste ting at overveje, når du bruger Google AdWords:

  1. Sørg for at have en klar målgruppe og mål for din kampagne. Uden en klar idé om hvem du ønsker at nå med dine annoncer og hvad du ønsker at opnå, vil det være svært at få succes med AdWords.
  2. Vælg de relevante søgeord og søgeordsgrupper, der passer til din virksomhed. Jo mere relevante dine søgeord er, jo større er sandsynligheden for, at dine annoncer bliver vist for dem, der rent faktisk har interesse i det, du tilbyder.
  3. Sørg for, at dine annoncer og landing pages er attraktive og effektive. Dine annoncer skal være skræddersyet til at matche de søgeord, du har valgt, og dine landing pages skal være optimale til at fange besøgendes opmærksomhed og konvertere dem til leads.
  4. Overvåg og justér din kampagne løbende. AdWords er ikke et “set it and forget it” -værktøj. For at få mest muligt ud af dine annoncer, skal du løbende overvåge dem og justere dem, når det er nødvendigt.
  5. Brug de avancerede funktioner i AdWords. AdWords har mange avancerede funktioner, der kan hjælpe dig med at målrette og optimere dine annoncer. Udnyt dem for at få mest muligt ud af dine kampagner.

Oftest stillede spørgsmål:

Hvorfor bruge AdWords?

AdWords er et af de mest effektive markedsføringsværktøjer til rådighed for virksomheder i dag. Med AdWords kan du nå ud til en bred målgruppe på kort tid, og du har mulighed for at målrette din markedsføring, så du kun betaler for de klik, som faktisk udgør en interesse for dit produkt eller din service.

Hvordan fungerer AdWords?

AdWords fungerer ved at du som virksomhed opretter en annonce, som bliver vist på Googles søgemaskine, når brugere søger efter nøgleord, som er relateret til din virksomhed. Du betaler kun for de klik, som brugerne foretager på din annonce, hvilket gør AdWords til en meget effektiv form for markedsføring.

Kan AdWords hjælpe mig med at sælge mere?

Ja, det kan det. AdWords er en effektiv måde at markedsføre dine produkter eller services på. AdWords giver dig mulighed for at vise dine annoncer til folk, der søger efter det, du tilbyder. Dette øger sandsynligheden for, at de klikker på din annonce, og at du dermed kan sælge mere.

Er AdWords gratis?

Nej, AdWords er ikke gratis. AdWords er et betalt annonceringsprogram, hvor du betaler per klik (PPC). PPC står for pay-per-click, og det betyder, at du kun betaler, når nogen klikker på din annonce. AdWords giver dig mulighed for at vælge, hvor meget du vil betale per klik, så du kan styre, hvor meget du vil spendere på annoncering.

Har du brug for hjælp til at komme i gang med Adwords og annoncering?

Kontakt
Fornavn
Efternavn