Hvad er SEO?

Jeg har forsøgt at besvare nogle af de mest almindelige spørgsmål om SEO på denne side. Det kan forekomme lidt banalt, men rigtigt mange mennesker tror at SEO er noget voodoo-agtigt. Men faktisk er det noget man kan lære, ligesom man kan lære at slå søm i et brødt. I SEO-branchen er det så sådan at der findes utallige måder at slå sømmet i brættet på - og utrolig mange forskellige hamrer og søm at vælge mellem.

 

 

SEO betyder Search Engine Optimization - Søgemaskineoptimering på dansk - og er en særlig disciplin indenfor online marketing, hvor man optimerer sit website og indhold til at performe bedre på søgemaskinerne. Altså at opnår bedre placering på de rigtige søgninger.
I gamle dage tog det 2-3 måneder før en ændring slog igennem - hvad enten det var links eller optimeret indhold. Men nu kan resultaterne af dit arbejde oftest ses indenfor få uger.
SEO hjælper med at give dig gratis trafik og skaber synlighed på søgemaskinerne. Alternativet er at betale for annoncer.
En SEO Manager er oftest en som håndterer alle aspekter af SEO for et større website (eller flere) og både tager sig af optimering af indholdet og teknisk SEO
En SEO Specialist er en person som har særlige kvaliteter og/eller kunnen inden for SEO. Fx en person med god logisk sans for hvordan Google, Bing og de øvrige søgemaskiner prioriterer resultaterne på søgeresultatsiden (SERP = Search Engine Result Page))
SEO står for Search Engine Optimization, som betyder Søgemaskineoptimering på dansk.
Prisen på SEO kan variere alt afhængig af hvor stor et website du har og hvor meget SEO du vil have lavet.
Linkbuilding er en disciplin indenfor SEO, hvor man skaber links til udvalgte sider - med nøje udvalgte linktekster, for der igennem at skabe en slags sammenhæng mellem det linkede ord og siden. Linkbuilding er en slags manipulation af søgemaskinerne.
Der er ingen garantier for at din hjemmeside kan komme øverst på Google, men du kan optimere dine muligheder ved at skrive bredt om det emne du ønsker at ligge nummer 1 på.
SEO-tekster og SEO-artikler er tekst som er skabt for at matche søgninger, eller som er skabt for at tematisere en sides indhold. SEO-tekster og SEO-artikler er oftest baseret på en søgeordsanalyse, som viser hvilke ord der er vigtige for Google i en kontekstuel sammenhæng.
Teknisk SEO er at optimere dit website, så søgemaskinerne har bedst mulige vilkår for lettest og hurtigst at få indekseret alt dit indhold. Det sker bl.a. ved hjælp af hastighedsoptimering og strukturering af indhold.
SEO har mange fordele, men kan også være forbundet med ulemper: SEO kan være kostbart.. Det kan tage lang tid at opnå resultater. SEO kræver ofte kontinuerligt vedligehold. Google opdaterer løbende sin algoritme, og dte kan påvirke dine resultater negativt. Søgemaskinerne kan straffe dit website for "ulovlig" SEO-praksis.

Følg med her på sitet, hvis du vil vide noget om SEO for begyndere, eller selv ønsker at arbejde med SEO. Det kan være at du skal lave din egen hjemmeside med SEO og/eller ønsker en guide til SEO. Måske ønsker du hjælp til SEO optimering eller at få en guide til SEO optimering til din blog. Du skal være meget velkommen til at kontakte mig og udnytte min erfaring med SEO.

 

Ovenstående tekst er et klassisk eksempel på en gammeldags SEO-optimeret tekst, hvor der ordret matches 9-10 konkrete søgninger. Det giver en meget opremsende tekst med meget høj gentagelsesfrekvens af hovedordet SEO. Helsigvis er det ikke længere nødvendigt med den slags tekster. For man kan faktisk godt komme til at ligger nummer 1 på Google på ordet "fodbold" uden overhovedet at nævne ordet "fodbold" på siden.
Kontakt mig hvis du vil vide hvordan ...