SEO-optimering er både en simpel og en kompleks proces.
Ønsker du en hurtig gennemgang af de vigtigste SEO-elemener, er der her de 10 mest basale og enkle trin til SEO-optimering af sider som følger ”one page, one keyword”-strategien. Er du på jagt efter en mere omfattende SEO-optimering af dit website og ønsker enten konkret hjælp med en udfordring eller blot rådgivning om det videre forløb for din virksomhed, så skal du være meget velkommen til at tage kontakt.
1) Brug søgeordet forrest i din sides titel
Når du bruger søgeordet forrest i din titel, er du sikker på at 1) kunden genkender det søgte ord og finder din side relevant for hans/hendes forespørgsel, og at 2) søgemaskinerne tidligt finder indikationer om at sidens tema.
2) Brug søgeordet i din sides url
Et af de allerbedste signaler til google om at en site omhandler noget specifikt er domænenavnet. Nu kan alle domæner som sælger billige rejser jo ikke hedde www.billige-rejser.dk - og derfor er url'en vigtig. Overvej hvilken af følgende sider der bedst signalerer til dine kunder at de er på rette vej i deres søgen efter billige rejser:
- www.domæne.dk/asdfg
- www.domæned.dk/billige-rejser
- www.domæned.dk/her-sælger-vi-en-helt-masse-spændende-ting-inklusiv-rejser-som-måske-er-billige
3) Brug søgeordet i din sides overskrift
I gamle dage bar sidens H1 - altså overskriften på selve siden - det vigtigste element. Det var her man angav sidens tema/indhold. Sådan er det ikke helt længere, men overskriften er stadig på 10 over elementer der påvirker søgemaskinerne. Så brug søgeordet i din sides overskrift.
4) Skriv rundt om søgeordet
Man kan gode blive fundet på søgeordet penalhus, uden at bruge det på en side. Men det kræve at man skriver om ALT andet som relaterer til penalhus: blyant, viskelæder, passer,. skoletaske, JEVA, skolestart osv. I det store hele skal du tænke sådan hver gang du skal optimere en side for et søgeord: Brug gerne alle de ord omkring søgeordet som indikerer tema. Og benyt så det kokrete søgeord i starten af første kapitel og igen sidst i sidste kapitel.
5) Optimer titler og beskrivelser - også for klik
Title og beskrivelser er dem som vises på søgeresultatsiden på google - og dem som overbeviser en potentiel kunde om at klikke på netop dit resultat. Titler har i gennemsnit plads til 65 karakterer. Beskrivelser har i gennemsnit plads til 165 karakterer. Overvej følgende meta titler og beskrivelser og hvad du som potentiel all inclusive rejsende vil klikke på? Måske skal man tage højde for om ens brand er så stærkt at det skal fremgå i budskabet ... Du kan med god effekt få hjælp af dette værktøj, som også inkluderer powerwords og CTA-ord (Call To Action). Kunder er ofte meget lette at "forføre" hvis man i sine titler og beskrivelser benytter AIDA-modellen: A - Attention: Skab opmærksomhed I - Interest: Skab interesse D - Desire: Få kunden til at drømme og ønske dit produkt A - Action: Gør det let for kunden at handle på købslysten
6) Links - eksterne og interne
Det største signal til google og de andre søgemaskiner er links. Hvis man har en hjemmeside, så er den største tjeneste man kan gøre en anden; at anbefale siden med et link. Det er derfor også at meget stor betydning for google om en side har 1 eller 100 links. Der er så også forskel på links. Fx har et link fra Danmarks Radio noget større betydning end et link fra Onkel Bents private hjemmeside med feriebiller. Men også interne links har betydning. Det fortæller nemlig søgemaskinerne noget om din vægtning af siden. En side med kun et indgående internt link, har sjældent større betydning end en side med 100 indgående interne links. Vær opmærksom på at hvis du opretter en hjemmeside og ingen indgående links har, så finder google den ikke. Medmindre du fortæller google at siden eksisterer ....
7) Speed
Google elsker hurtige sider. Og det gør de besøgende også. Går der mere end 2 sekunder før en side er indlæst, så er nogle af die potentielle kunder allerede på vej over til konkurrenten ... Nogle rigtig gode værktøjer når det handler om load speed er: Pingdom Tools, GTMetrix og Google Lighthouse.
8) Mobilvenlig
I slutningen af 2018 gik google "mobile first". Det betydr i al sin enkelthed at google primært ser din hjemmeside som på en mobil. Den crawler som google sender ud til at besøge dit site og indeksere dine sider, ikke bare tester om den er mobilvenlig, men forholder sig primært til den som mobil. Det betyder at hvis dine sider ikke fungerer så godt på en mobiltelefon, så skal du komme igang med at gøre den mobilvenlig - eller responsive, så siden tilpasser sig den enhed der ser.
9) Optimer øvrigt indhold
Der er så meget der kan/skal optimeres - og mange glemmer fx billeder og interne links. Billeder: Sørg for at de billeder du bruger til en artikel om køkkenredskaber ikke hedder "askghfsd.kpg". Hvis du skriver en artikel om Siemens Espressomaskine Q10 2019 - så kald dog dit billede "siemens-espressomaskine-q10-2019.jpg". Og husk at bruge ALT-tekst til at beskrive billedet. Det er en gratis måde at inkludere ekstra optimerede ord. Og når du laver interne links så optimer linket så det ikke bare er et link, men også indeholder title-tekst og fortæller noget om hvad der er for enden af linket:
<a href="../sko/damesko" title="Find lækre damesko til en billig pris">Damesko</a>
10) Sitemap
Hvis du opretter et site og ikke fortæller google om det, så får du aldrig nogle besøgende som har søgt din side frem. Blandt andet derfor er det vigtigt med et sitemap, så du kan fortælle google (og de andre søgemaskiner) om alle de sider der er på dit site. Med et sitemap kan man også angive prioriteten af de forskellige sider og hvor ofte de bliver opdateret. Det hjælper google til at crawle de rigtige sider og tjekke for om tekst og indhold er blevet opdateret. Held og lykke med optimeringen!
Har du brug for hjælp til SEO?
Udfyld formularen nedenfor, så tager jeg kontakt til dig - og hjælper dig med netop dit behov.