App Store Optimization (ASO) er den proces, der bruges til at forbedre appens synlighed og søgeresultater i app butikker. ASO er lignende med søgemaskineoptimering (SEO) for hjemmesider.
Når en bruger søger efter en app i en butik, så vises der flere resultater. App’en med det højeste antal downloads og de bedste anmeldelser vil normalt være placeret øverst, og det er her du vil have din app til at være. For at forbedre din apps placering, skal du fokusere på to ting: appens søgeordsnøgleord (som brugeren indtaster i søgefeltet) og appens beskrivelse (som vises under appen i butikken).
For at finde de bedste søgeord/nøgleord til din app, skal du undersøge, hvad dine konkurrenter bruger. Du kan også bruge søgemaskiner som Google & Google AdWords værktøjer for at finde relevante søgeord. Når du har fundet de bedste søgeord, skal du sørge for at bruge dem i din apps titel og beskrivelse. Jo flere steder du bruger dine søgeord, jo større er chancen for, at din app vil dukke op i søgeresultaterne.
En god app beskrivelse er kort, men indeholder alle de vigtige informationer om appen. Den skal forklare, hvad appen gør, og hvordan den kan gavne brugeren. Det er også vigtigt at bruge dine søgeordsnøgleord i din app beskrivelse, så den er så søgemaskinevenlig som muligt. ASO er en kompleks proces, men fokus på de to ting: søgeord og app beskrivelse, kan hjælpe dig med at forbedre din apps synlighed i app butikker.