Brugersignaler

"Hvordan regner Google ud hvilken side der skal ligge #1 og #2?" - Det er et spørgsmål jeg har fået mere end 100 gang. Og jeg har kun dele af svaret. Havde jeg hele svaret, så behøvede jeg ikke arbejde mere ...

Mit svar er 'brugersignaler' ...

Når du laver en søgning på google ved google præcist hvad du klikker på, hvor længe du er på siden, hvor mange sider du besøger og hvilke sider du forlader. Las os tage et eksempel på negative brugersignaler:

  1. Du søger efter 'rejser til paris' og klikker på første resultat fordi det ser spændende ud.
  2. Siden handler ikke om den romantiske rejse til Paris som du havde håbet.
  3. Du går derfor hurtigt tilbage til søgeresulatsiden.
  4. Og finder en ny side, eller laver en ny søgning.

Google ved nu at DU ikke fandt det første resultat væsentligt for din søgning. Hvis google oplever det med mange besøgende, så vil det aktuelle site formenlig blive skiftet ud med et andet sit som i større grad får positive brugersignaler.

Et andet eksempel på positive brugersignaler:

  1. Du søger efter 'fodboldstøvler' og klikker på det tredje resultat.
  2. På siden finder du præcis de fodboldstøvler du interesserer dig for.
  3. Og der ligger en video på 3 minutter som fortæller om støvlernes tilbliver.
  4. Du ligger fodboldstøvlerne i kurven, bestiller og betaler.

Google ved nu at resultat nummer 3 ikke blot førte til at du blev længe på siden og fandt den relevant for din søgning, men også at du faktisk lavede en interaktion/handel baseret på din søgning.
Hvis mange har samme oplevelse som dig, vil denne side muligvis snart ligge som resultat nummer 2.

Hvordan skaber man positive brugersignaler?

Hel overordnet skal man sørge for at der er sammenhæng mellem siderness titler/beskrivelser og deres indhold. Man skal undlade at love noget som man ikke kan holde. Og så handler det om forventninger: Skriver du at du har "Danmarks Største Udvalg af Racerbiler" , så er det helt sikkert at ALLE dine besøgende forsvinder, hvis du kun har 1 racerbil.

Det dårlige eksempel - som dog virker ...

Brian Dean som har SEO-sitet Backlinko bruger en, i mine øjne, lidt irriterende metode. Han holder læææænge på brugerne. Det gør han ved at bruge en særlig skrive teknik, hvor han i sine overskrifter lover svaret på et spørgsmål, som fx "How to increase your traffic with 50% in 14 days".
Hvem vil ikke gerne vide hvordan man gør det?

Hans artikler gentager løftet. Så fortæller han så hvorfor han skriver artiklen, hvordan han kom på ideen til artiklen - og lover fortsat at svaret kommer lige om lidt. Han fastholder læseren i en rejse mod et svar, som han har pakket godt ind. I enkelte tilfælde har jeg oplevet at læse al teksten og så blive henvist til en video hvor han angiveligt fortæller svaret på spørgsmålet.

Pludselig har man brugt 4-5 minutter på en side uden at blive rigtigt klogere ... Det er 4-5 minutter som gør at google tilskriver siden stor betydning: "De besøgende på denne side fandt åbenbart virkelig noget interessant på denne side!"

Det interessante her er at metoden giver gode signaler - men ikke gode brugeroplevelser. Så denne metode er ikke direkte brugbare på fx en webshop ...

Men 4-5 minutter på at læse hele teksten, som er fkint opdelt i kapitler med hver deres del af svaret - på rejsen mod det endelige svar. "Hvordan gør man det?". 

Og til sidst kræver det at man ser en video som er integreret på siden. Hvilket udover at forlænge Time On Page, også sender et signal til google om at man interagerer med siden.

Alle klik er brugersignaler

Der er også negative brugersignaler, som fx hvis man straks identificerer denne metode og klikker tilbage på søgeresultat-siden. Og hvis man så klikker sig ind på en anden side og bliver det, så er det signal endnu stærkere.

Rand Fishkin lavede en test via Twitter på et tidspunkt:

Med alle hans følgere fik han byttet om på to resulater på google ved en simple manøvre, som beskrevet i billedet ovenfor:

 

  1. Google en bestemt tekst
  2. Klik på et bestemt resultat
  3. Forlad siden med det samme
  4. Klik dig ind på et andet resultat - og bliv på sidne lidt

 

Ved hjælp af brugersignaler fra hans cirka 500.000 følgere, fik han på kort tid flyttet rundt på #1 og #3 på en bestemt google søgning. Resultat holdt en god tid, inden den oprindelige #1 kom tilbage - men faktisk overtog det oprindelige #3 nu #2:

 

Trænger dit site til positive brugersignaler?

Udfyld formularen nedenfor, så tager jeg kontakt til dig - og hjælper dig med netop dit behov.