Webshop optimering

Der findes 1000-vis af små webshops som sælger skønne produkter og leverer en virkelig god service. De presses oftest af de store spillere og har ikke de store chancer for at følge med i budget på adwords-kampagner osv. Så de er nød til at skille sig ud på produktniveau – enten med særlige produkter af høj kvalitet eller produkter af en særlig karakter.

Men faktisk kan de mindre shops sagtens slås med de store, for google algoritme favoriserer mangfoldighed. Det er efterhånden sjældent at man ser en virksomhed har overtaget et søgeresultat og “ejer” samtlige positioner – eller blot flere – positioner på side 1 i søgeresultatet.

Det er en ændring som slog igennem sidste år hvor jeg bemærkede at vi mistede synlighed med raketfart. Efter lidt detektiv arbejde viste det sig at vores ene position vi forsvandt fra de søgninger hvor vi lå med 2 sider i søgeresultatet for en given søgning.

Men hvordan optimer man så sin webshop?

Det kræver en del timer at optimere sin webshop, men det er bestemt det hele værd. Det kræver at du er (eller kender en som er) teknisk kyndig og interesseret i dine kunders adfærd – og kan redigere dine tekster på din webshop. Jeg ville dele opgaven op i 4 dele:

1. Teknisk optimering

Sørg for at dit website ikke har døde links – både til eksterne sites og til dine egne sider. Det er desværre mere reglen end undtagelsen at webshops og websites har en masse døde links. Og enhver fejl på dit website trækker potentielt din samlede synlighed ned af – eller gør at en kunde bliver skuffet/irriteret og forlader dit site.

Læs mere om teknisk optimering

2. Søgeordsanalyse

For at vide hvilke søgeord du let kan opnå mere trafik på (via bedre placeringer) og hvilke søgeord du let vil kunne erobre, er det ekstremt vigtigt at du bruger tid på at lave en oversigt over hvilke ord der er vigtige for dig – og som matcher dine produkter. En god start for dig som gerne vil optimere en webshop, er at nedfælde alle dine produktkategorier og efterfølgende gennemgå dem et af gangen og se hvilke søgninger der laves med de ord.
Der er stor forskel på om du skal optimere dine produkttekster og kategoritekster til fx “billige gummistøvler” eller “kvalitetsgummistøvler” – og der er helt sikkert også forskel på niveauet af konkurrence på disse søgeord.

Læs mere om søgeordsanalyse

3. Produktbeskrivelser

Når du skal optimere dine produktbeskrivelser skal du være meget specifik. Lad os tage udgangspunkt i “tennisbolde”. Hvis du sælger tennisbolde har du sikkert en masse mærker og bolde af forskellige kvalitet, farve og måske endda i funktion (nogle hopper måske mere end andre).
Når du optimerer et produkt er det vigtigt at du har så mange af tennisboldene øvrige data med: Mærke, pris, varenummer (hvis der laves søgninger på det), hvor der spilles med bolden (grus, græs etc.) og måske endda hvem der foretrækker at spille med netop den type bold …

For det er slet ikke utænkeligt at en søgning på tennisbolde kunne være:

“professionel tennisbold til grus” eller endda “Wilson tennisbold play and stay rød 75% stage 3”, og i den anden ende af paramteret er så søgningen “tennisbolde” som ikke er så specifik og dermed ikke indeholde rhelt så mange forventninger og krav. Og de søgninger skal fanges på dine kategorisider ….

4. Kategoritekster

De fleste webshops har opdelt deres produkter i kategorier. Hvis ikke, så er det måske her du kan få den største og hurtigste gevinst. For … som jeg har slået fast, så søger kunder med et bevidst produkt i tankerne meget specifikt – men dine kategoritekster skal meget gerne matche de mere brede søgninger. Som eksempel “gummistøvler” eller “støvler” er gode kategorier, fx “Stan Low sort gummistøvle” er noget mere specifik. Så kategoriteksterne skal handle om det generiske ord (og alle de omkringliggende ord – synonymer og fællesbetegnelser) for at matche de søgninger som bruges af potentielle kunder som ikke laver en specifik søgning.

Hvis du vil toptune din webshop er det selvfølgelig ikke nok at følge denne lille vejledning. Det kræver en grundig søgeordsanalyse med brug af profesionelle værktøjer – og med brug af en masse data fra fx Google Analytics og Google Search Console – samt viden om hvilke søgeord der har størst værdi for dig. Måske du får 1000 besøgende om ugen på et ord, men hvis de besøgende fra det søgeord ikke konverterer til en handel – så er det helt sikkert bedre at bruge energien på et andet søgeord som måske kun giver 100 besøgende om ugen!


Har du brug for hjælp til optimering af din webshop?

Udfyld formularen nedenfor, så tager jeg kontakt til dig - og hjælper dig med netop dit behov.