Hvor skal mit SEO Fokus være?

SEO er ikke kun for webmastere – det er for alle, der ønsker at forbedre deres online tilstedeværelse. Med en god SEO-strategi kan du øge trafikken til din hjemmeside, forbedre din online synlighed og endda øge din omsætning.

I rigtigt mange tilfælde strander de gode intentioner om at arbejde med SEO ved spørgsmålet “Hvor skal mit fokus være?” Er det min hjemmesides metadata, Google My Business optegnelse, serverhastighed eller optimeret indhold som bør være mit fokus?

Når det kommer til SEO, er der stor forskel på, hvordan man skal gribe det an, alt efter hvilken type website man har. På en lille hjemmeside vil man ofte fokusere på at få så meget trafik som muligt, mens man på en stor hjemmeside mere vil fokusere på at få kvalitetstrafik.

Derudover er der også stor forskel på, hvilken type SEO-arbejde man skal lave, alt efter hvilken type service man tilbyder. Hvis man f.eks. Tilbyder webshop-løsninger, er det meget vigtigt, at man får lavet en god SEO-strategi, da dette kan have stor indflydelse på, hvor mange konverteringer man får.

Dette virker for mig!

En rigtig god rettesnor er det websites størrelse. Har du et website på +2.000 sider, er der formentlig masser at hente ved at kigge på det tekniske. Er dit website mindre, er der oftest mest at hente ved at fokusere på at optimere dit websites indhold.

Fra mit oplæg på Ehandelsdagen 2022 om “SEO for begyndere”. Generelt kan man sige at jo flere sider dit website har, desto vigtigere er det med fokus på det tekniske.

En webshop som fx benytter paginering og canonical-tags, potentielt har meget at hente på den tekniske del. For canonical-tags kan virkelig spænde ben for ens indhold og indekseringen af siderne.

Med blot +2.000 sider begynder det også at være vigtigt at tænke i crawlbudget: Er det de rigtige sider Google besøger og indekserer, og får Google set alle siderne? Det er også i denne størrelse af websites at det er absolut nødvendigt med et xml eller html sitemap.

Site Audit

Jeg har netop lavet et Site Audit (en process hvor jeg dykker ned i de tekniske aspekter af et website) på et site. Ejeren sagde at der var ca 15.000 url’er og at under 5% var indekseret. Mit crawl fandt cirka 41.000 url’er. Næsten alle sider var duplikerede på 2 forskellige url’er. Der var fejl i pagination setuppet, så der fandtes den almindelige url, fx www.firma.dk/kategori og så fandtes der også url’en www.firma.dk/kategori?side=1. Problemet med det var at begge sider viste det samme.

Her er et udpluk af de fejl vi fandt på sitet:

OBS! Som du kan se på billedet er der en del advarsler om “sikkerhed” på listen. Det skyldes at sikkerhed er blevet en større del af SEO igennem de seneste år. Det få mere og mere fokus at vores sites er sikre og at vi beskytter vores kunders data. Læs fx mere om HTTPS/SSL og tag et kig på Securityheaders.com og se hvordan dit website måler sig på sikkerhed.

Det er ekstremt vigtigt at få planlagt de rigtige tiltag, alt efter hvor ens udfordringer er. Og det kan være rigtigt svært at identificere problemet. Det er først når man kender problemet at man kan fikse det 😉

Har du brug for hjælp til hvor dit fokus skal være?

Udfyld formularen nedenfor, så tager jeg kontakt til dig - og hjælper dig med netop dit behov.

Kontakt

Kontakt

Fornavn
Efternavn