Der er mange måder at finde ud af, hvilke søgeord man skal bruge på sin hjemmeside. En af de mest populære og effektive metoder er søgeordsanalyse. Søgeordsanalyse er en metode, hvor man undersøger, hvilke søgeord der bliver brugt af folk, når de søger efter ting på internettet.
Alle søgeord har en værdi, og nogle søgeord er mere værdifulde end andre. For at få mest muligt ud af en søgeordsanalyse, skal man først finde ud af, hvilke søgeord man gerne vil rangere højt på. Derefter skal man finde ud af, hvilke søgeord folk faktisk bruger, når de søger efter ting, der relaterer sig til det, man sælger eller tilbyder. Når man har gjort dette, kan man begynde at optimere sin hjemmeside og sin markedsføring for at få flere besøgende og for at få besøgende, der er mere tilbøjelige til at købe noget. Det er ikke altid nemt at finde ud af, hvilke søgeord der virkelig er vigtige, men det er det hele værd, fordi en søgeordsanalyse kan give en virksomhed et kæmpe forspring på konkurrenterne.
Søgeordsanalyse i 5 trin:
- Start med at sætte dig ned og brainstorme. Skriv ned alle de ord og sætninger, du kan komme i tanker om, der relaterer sig til dit emne.
- Gå derefter online og find ud af hvilke søgeord folk typisk bruger, når de leder efter informationer om dit emne. Der er mange forskellige værktøjer, du kan bruge til dette – Google Adwords’ Keyword Planner er et godt eksempel.
- Vælg de søgeord og sætninger, du mener er de mest relevante for dit emne, og research hvor mange søgninger der er på dem hver måned. Dette kan du også gøre ved hjælp af Google Adwords.
- Udvælg de søgeord, der har den højeste månedlige søgevolumen, og lav en liste over dem.
- Gennemgå din liste, og find ud af hvilke søgeord der er de mest relevante for dit emne, og hvilke der har den største søgevolumen. De søgeord, der opfylder begge kriterier, er de søgeord, du bør fokusere på, når du laver din søgeordsanalyse.
Men har du styr på hvor dit fokus skal være med SEO? Læs artiklen om Hvor skal mit SEO fokus være og vær sikker på at du har styr på de enkelte dele af din søgemaskineoptimering.
Har du brug for hjælp til søgeordsanalyse?
Udfyld formularen nedenfor, så tager jeg kontakt til dig - og hjælper dig med netop dit behov.